tirsdag 24. august 2010

Tida flyg..

Idag er det tre uker siden fødselen starta og får frysninger bare ved å tenke på det.
For det første var det vondt og for det andre tok det evigheter. Det starta tirsdag 3.8 ca klokka 23, og jenta var ute torsdag 5.8 kl 05.47..Så godt og vel 1,5 døgn. Riene var ikkje så effektive, etter ei stund så måtte eg opp av badekaret - fikk jo nesten svømmehud mellom tærne, begynte å bli immun mot lystgassen så til slutt kom jordmora, som var veldig trivelig, å tvang meg til å ta epidural. Og etter et døgn med smerta og ingen søvn, var det godt å få sove ein time. Men etter som det stoppa opp på 5 cm i 8, 5 time så tok de vannet- og det var misfarga. De begynte å vurdere keisersnitt så plutselig var der ei jordmor, ein barnepleier, 2 gynekologer og ein barnelege inne på rommet. Dette sirkuset var det eg grua for! Men heldigvis fikk Hanne opp hjertelyden, som hadde vert nede i noen å 80. Eg måtte bare puste litt ekstra oksygen i ein sånn maske. Så vi slapp unne keisersnitt..
Det som var dumt med epiduralen var at eg kjente ikkje riene og fikk ikkje pressa skikkelig, kjente bare toppen, og då e jo halve ria ferdig..Verken eg eller Erlend såg skjermen og kunne følge med når de kom. Så ofte spurte eg, og da var det noen som kasta et blikk bort å sa: ja, press no..Siden dette hadde pågått ganske lenge, over 1 døgn så kom de med sugekoppen og hjalp til på slutten, og etter den var satt på var det ganske ok å få litt hjelp..


Første møte med mamma


Første møte med pappa

Frem til no så har ho fått vert med på mye rart. Vi har vert i utdrikningslag, vi har vert i bryllup, vert på byturer, hatt besøk, vert i besøk. Skifta utallige bleier, bade oss litt, lært å amme, prøver å lære ho at tommel er ut og smokk er inn, vi har hatt mageknip, sove dårlig noen få netter, sover litt på dagtid, er på trilletur,vi har gulpet ut klærne til mamma, pappa og Hanne(vi må kjøpe fleire gulpekluter!)
Noe som gleder mammaen og pappaen er at Hanne sover veldig godt ute og vi håper at ho blir ei utejente:) Ute kan ho sove i mange timer og eg syns det e trist når eg må vekke ho for å fore litt!
No skal eg lage ferdig middagen før ho våkner og skal ha mat!
Ha ein god dag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Totalt antall sidevisninger